Tuesday, December 23, 2014

Rokok Nan Sebatang

Digesek-gesek pemetik api lalu disua ke hujung rokok, Ku mula menyedut rokoknya. Dihembus nafas keluarlah asap dari rongga hidung dan mulutnya. Bau mula merebak ke seluruh ruangan tandas. Sudah menjadi tabiat semasa dia buang air besar mesti bertemankan rokok, tabiat yang sukar dibuang. Sudah ketagih.

"Rokok ni paling sedap bila lepas makan nasi dan semasa nak 'buang' nasi tu" ada dulu dia beritahu tentang tabiatnya itu. Baginya mungkin begitu.

Sudah beberapa kali dia cuba berhenti, namun percubaannya masih lagi gagal. Bulan lepas contohnya dari setiap kali makan nasi dia berjaya kurangkan menjadi satu batang sehari. Caranya dengan makan nasi sekali sehari tetapi selepas seminggu Ku mula masuk minggu study leave. Apabila masuk waktu peperiksaan dia rasa tertekan dan bila dia tertekan dari sebatang sehari dia mula merokok setiap waktu senggang antara topik benda yang dia baca. Study breaknya diisi dengan menikmati kepul-kepul asap. Sifirnya, semakin banyak dia menelaah semakin banyak dia merokok.

Pernah dia cuba kurangkan semasa waktu peperiksaan. Dia cuba tahan. Malam sebelum peperiksaan dia tak boleh tidur, diubah posisi, dari atas katil dialihnya tilam ke lantai, dada berdegup kencang. Semacam ada benda tak kena. Jam menunjukkan 2,30 pagi dia mandi, salin baju baru. Namun masih tidak boleh lena. Dia mula menelefon emaknya yang berada di Malaysia.

"Kamu ni kenapa? pagi-pagi buta telefon mak ni"

"Sebelum ni tak pernah buat begini pun"

Engku senyap. Mulutnya berat untuk mengaku dia dalam keadaan "serba tak kena" sebab kurang nikotin dalam darah, Emak tak pernah tahu anak lelakinya seorang perokok. Mereka berborak sampai subuh. Habis sahaja azan subuh dia solat lalu dibaringkan tubuh ke tilam. Tidur.

"Weh, bangun!!" kejut rakan serumah sedikit menjerkah.Ku bangun kalut bersiap-siap.

Nasib baik gilirannya masih belum dipanggil doktor. Dipegang nota-nota yang dibuat dalam keadaan terketar-ketar. Akhirnya tiba gilirannya, masuk ke stesen pertama.

"Read these results and comment about it" soalan pertama terpacul dari mulut doktor.

Dia baca semua tapi bila hendak menganalisis result tersebut dia jadi bingung, total blackout. Peluh mula membasahi.

"Err er, everything is normal, nothing significant" dia meneka selepas lama membisu.

Doktor di depannya tiba-tiba membulatkan mata, dia tidak tahu itu tanda terkejut atau marah. Doktor geleng kepala. Dia tahu betapa f*cked up jawapan yang diberikan tadi. Stesen berikutnya perkara sama berlaku.

Habis sahaja peperiksaan dia mencari Kudin.

"Din rokok sebatang"

"Macam mana exam tadi?" sambil menghulur kotak rokok Winston White.

Ku ambil sebatang.

"Tawakal jelah, benda dah lepas, nak buat macam mana" lalu dihembus asap ke udara.

"Aah cilake, dalam exam mana ada benda normal" dia bermonolog, tersenyum sendirian bila mengenangkan sesi bersama doktor tadi.

Baru-baru ini, sebenarnya semangat untuk berhenti merokok kembali membara bila dia berjumpa gadis pengarang jantung hati. Nak dipendekkan cerita gadis tersebut menyuruh Ku berjumpa dengan mak ayahnya. Oleh sebab jarak yang jauh, dia hanya mampu untuk berbual menerusi telefon sahaja. Digagahkan jua semangat untuk berkenalan dengan ayah dan emak gadis tersebut.

"Kamu ni merokok?" soal ayah gadis tersebut.

Seperti hendak luruh jantungnya mendengar soalan sedemikian. Dan perkara itu berlaku sebelum dia masuk tandas.

Batang rokoknya semakin kontot, ditancap-tancap puntung rokoknya ke tempat letak sabun. Dilihatnya tempat letak sabun itu hitam terbakar penuh dengan puntung-puntung rokok, Dia menggeleng-geleng kepala.

Dia pulas batang flush sebelum keluar tandas.

No comments:

Post a Comment