Wednesday, December 3, 2014

Berjimat Cermat Amalan Selamat Dunia Akhirat

Dua tiga hari ni aku dok perhati seorang member aku ni, siang makan roti kering je malam dia lahap sardin je. Kalau ada rezeki lebih sardin tindih roti. Melihat keadaan beliau yang sangat dhaif tu aku curiga, aku ingin tahun kenapa.

"Dah kau ni kenapa Sein? Makan macam takde orang pedoman, homeless pon kalah dengan kau ni."
Dia senyap, kadang-kadang jeling tajam. Dia buka almari dia ambik bengkung lalu dipakai kat perut.

"Ni ubat boncit" katanya sengih sengih kerang.

Aku mula tak puas hati, ubat buncit ke untuk elak perut masuk angin? Bukan apa, kalau nanti jumpa dengan member perut berbunyi kruk kruk kruk malu juga, budak tajaan tapi makan tak cukup.

"Kau mana tau Wala, ni lah pengorbanan namanya."

"Korban apa pula ni?" aku tanya serius.

"Kahwin." dia jawab sambil menepuk-nepuk bengkung  perut, tum! tum! bunyi padat. 

****
Aku buka Facebook, ada satu notifikasi, aku gerakkan tetikus, tekan klik.

Di skrin komputer terpapar jelas "Elaun dah masuk sebanyak JD***.** kurang sikit dari biasa."

Mungkin sebab Ringgit jatuh dua tiga minggu ni elaun tak sebanyak sebelumnya.

Ting! telefon berbunyi tanda ada Wassap baru masuk.

Mesej dari Sein;

"Jom makan luar hari ni 

aku lapar"

Aku tepuk dahi sambil terbayang-bayang Sein mula simpan bengkungnya kembali di dalam almari.

"Sein, Sein", aku mengeluh gaya bapak-bapak.


p/s: takde kaitan dengan hidup dan mati kalau ada hanyalah kebetulan sahaja. 

No comments:

Post a Comment