Friday, September 5, 2014

Gambar Sekadar Hiasan

Certot 1.

 Kelas 5 Awan Gemawan (5A) dan 5 Bayu Meniup (5B) telah menyertai pertandingan futsal antara kelas tang di taja oleh Jabatan Perkhidmatan Awam. Bersama mereka berjuang adalah guru kelas masing, seorang cikgu kaunseling dan seorang cikgu pendidikan jasmani dan kesihatan.

Pasukan 5A yang baru sahaja dinobatkan sebagai juara telah meminjam ketua kelas 6A kerana murid tahun 6 sibuk menelaah menghadapi UPSR yang akan menjelang beberapa hari lagi.

Yang sebenarnya tiada apa yang mampu diceritakan pabila 2 pasukan tersebut tak pernah kalah. Power sangat diorang ni sampai penulis tak tahu nak cerita apa lagi.

Korang tau ke perasaan power dia macam mana?

kah kah kah



Certot 2: Harga Sebuah Separuh Akhir

Pagi itu mereka turun dengan penuh semangat. Keadaan cukup getir ketika itu, bertambah getir bilamana mesyuarat sebelum pasukan berakhir pada pukul 2 pagi semalamnya. Berbincang taktikal dan menyentuh sedikit isu akhawat setempat. Masakan semua tidak bersungguh, 4 pasukan terikat dengan 6 mata sedangkan 2 pasukan teratas sahaja yang mampu layak ke peringkat kalah mati.

Semangat yang membara itu ditiup dan bertambah marak bila 2 3 hari sebelum perlawanan, seorang dari ahli pasukan dimasukkan ke dalam lokap kerana masalah disiplin dengan penduduk tempatan. Siapa tidak geram sedang elok berlatih menyepak bola penduduk tempatan dengan sengaja membaling mercun di tengah padang. Mengamuk sakan hingga dikejar lelaki itu dan dipecahkan pintu rumahnya.

Nak diringkaskan cerita, Kugiwa pemain kelahiran jepun(yang sebenarnya ahli pasukan sendiri pun masih keliru dia ini dapat jepun dari emak atau ayahnya, semua tidak tahu!) yang berwarganegara Malaysia telah melakukan hantaran cantik kepada penyerang prolifik....





certot 3: Bola dan Kehidupan

Pada suatu hari sekumpulan remaja telah bermain futsal tetapi nasib tidak menyebelahi mereka apabila bola yang ditendang terkena bucu gelanggang lalu pecah.

Mereka merasa sedih dan membuat keputusan untuk membeli bola baru untuk menggantikan bola yang tidak dapat diguna itu.

Keesokan harinya dengan perasaan gembira mereka turun untuk sama-sama menyepak bola baru. Malang tidak berbau bola baru juga mengalami nasib yang sama.Pecah!

Bak kata seorang ahli politik terkenal "petang beli bola, malam pecah bola".

No comments:

Post a Comment